Saturday, September 03, 2011

Pencorak Kain Putih



Bismillah Ar-Rahman Ar-Rahim
Allahumma solli 'ala sayyidina Muhammad wa 'ala alihi.

Firman Allah ta'ala:

إن أريد إلا الإصلاح ما استطعت وَمَا تَوْفِيقِيۤ إِلاَّ بِٱللَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ

Aku hanya bertujuan hendak memperbaiki sedaya upayaku dan tiadalah aku akan beroleh taufik untuk menjayakannya melainkan dengan pertolongan Allah. Kepada Allah jualah aku berserah diri dan kepadaNyalah aku kembali.

-Surah Hud:88.


Sabda Rasulullah sollahu 'alaihi wasallam:


إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ وَأَهْلَ السَّمَاوَاتِ وَالأرَضِينَ حَتَّى النَّمْلَةَ فِي جُحْرِهَا

وَحَتَّى الْحُوتَ لَيُصَلُّونَ عَلَى مُعَلِّمِ النَّاسِ الْخَيْرَ

Sesungguhnya Allah dan para malaikatnya dan ahli langit dan bumi sehingga semut yang berada didalam lubang dan ikan paus mendoakan kebaikan kepada orang yang mengajar manusia kebaikan.

-Riwayat Imam At-Tirmizi.

dan Sabda yang lain...

فَطُوبَى لِرَجُلٍ جَعَلَهُ اللَّهُ مِفْتَاحًا لِلْخَيْرِ ، مِغْلاقًا لِلشَّرِّ .

وَوَيْلٌ لِمَنْ جَعَلَهُ اللَّهُ ، مِغْلاقًا لِلْخَيْرِ ، مِفْتَاحًا لِلشَّرِّ


Maka beruntunglah bagi seorang lelaki yang Allah jadikannya pembuka kepada kebaikan dan penutup bagi kejahatan.Dan celakalah bagi yang Allah jadikannya penutup bagi kebaikan,pembuka kepada kejahatan.

-Riwayat Ibnu Majah.

Alhamdulillah...Pada 2 August 2011 bersamaan dengan 1 ramadhan, adik2 baru kami tiba di Mesir.Seramai hampir 40 orang.Orientasi 2011/2012 kali ini bertemakan:Ilmu,Ibadah,Dakwah, yang merupakan 3 rukun Al-Azhar Al-Syarif.Ia berlangsung selama 11 hari di Markaz Perkemas Singapura.


Dan ini buat kali pertama alfaqir ikut sertai dalam orientasi sebagai programmer.Apabila ditawarkan sebagai programmer,rasa teragak-agak kerana tugas itu berat dan perlu komitment yang penuh.Dan 1 realiti berat yang perlu dihadapi oleh diri ini adalah terpaksa mengorbankan pengajian2 saya dan saya bukan jenis yang mudah melepaskan kelas2 luar saya terutama lagi apabila waktu itu didatangi oleh ulama yang sangat saya nanti-nantikan iaitu sheikh Nuruddin .

Cuma saya ambil kesempatan itu untuk mentarbiyah keterikatan hati saya terhadap kelas2 itu.Cuba untuk melepaskan sedikit demi sedikit pautan itu sehingga bersedia untuk melepaskannya untuk jangka waktu yang panjang iaitu bila pulang nanti.Dalam masa yang sama,ini adalah peluang saya untuk menjadi golongan yang Rasulullah sebutkan ini:


لأن يهدي الله بك رجلا واحدا خير لك من حمر النعم

Dengan Allah memberi hidayah kepada seseorang disebabkan kamu itu lebih baik dari seekor unta merah (puncak kekayaan orang arab).

-Riwayat Imam Al-Bukhari.

Peluang saham akhirat yang menanti!!!


Sebenarnya orientasi itu bukan hanya untuk adik2 yang baru datang bahkan senior2 yang join juga turut terasa berorientasi bersama adik-adik.Seniors bukan hanya mendidik malah dididik kerana seniors perlu sedaya upaya menunjukkan qudwah yang terbaik!Adik2 yang baru datang,mereka bagaikan bayi yang baru lahir,tidak tahu apa2 hanya bergantung kepada seniors.Oleh itu,seniors bertanggungjawab dalam apa yang mereka corakkan buat generasi akan datang.

Ingin alfaqir merakamkan kenangan manis orientasi 2011/2012 dimana para ulama besar mengunjungi markaz kami....


Pada 5 August 2011...

Sheikh Dr Usamah Sayid Mahmud Al-Azhari diundang pada program orientasi buat kali ke 2.Kalau pada tahun lalu 2010,pengisian sheikh berbentuk nasihat kepada para pelajar yang baru tiba Mesir.Akan tetapi kali ini,ia berkenaan dengan Manhaj Al-Azhar yang merupakan kesimpulan dari kitab beliau :
الإحياء الكبير لمعالم منهج الأزهر المنير

Subhanallah...walau pernah ikuti pembentangan kitab ini di Masjid Al-Azhar As-Syarif oleh sheikh Usamah sendiri,tetap banyak input baru yang diperolehi pada majlis tersebut.

Tak rugi dengar berkali2!Mungkin apa yang difahami pada pertama kali itu, tidak difahami pada yang kedua kali.Sangat terharu dengan kedatangan ulama besar Al-Azhar As-Syarif seperti beliau ke markaz persatuan kami.




Pada 8 August 2011...

Buat pertama kalinya,datangnya ulama besar Nusantara,Sheikh Muhammad Nuruddin Marbu Al-Banjari.Allah...Happy tersangat alhamdulillah.Sheikh banyak memberi semangat dan kata2 nasihat sebagai tolibul ilm.Diantara nasihat beliau yang sangat terkesan adalah:

"Diantara sebab kegagalan mahasiswa/wi Mesir adalah kerana tidak menghormati kemuliaan tempat yang ia berada".

Dalam pengajian,sheikh selalu ingatkan bahawa jangan perbuatan2 yang kita lakukan di Mesir ini mengguris hati dan perasaan para sahabat Rasulullah sollahu 'alaihi wasallam,para ulama dan auliya yang tersemadi di bumi Mesir ini.

Allah berfirman dalam Hadis Qudsi :

من عادي لي وليًا فقد آذنته بالحرب

Siapa yang menyakiti waliKu,maka Aku isytiharkan perang buat dirinya.

-Riwayat Imam Al-Bukhari.

Tiada harapan lain sebagai seniors buat adik2nya selain menginginkan mereka itu lebih baik dari kakak2 dan abang2 mereka.

Tersentuh hati apabila seorang adik berkata kepada saya:

"Kakak,pimpin adik ye di Mesir".

Itu tiada ikatan nasab.

Terasa bagaimana lagi jika kata2 itu keluar dari mulut seorang hamba kepada Penciptanya?! Setiap hari kita minta kepada Allah agar pimpin kita ke jalan yang lurus.Tidak mengusik Allah kah untuk mengabulkannya sedang Dia yang menciptakan kita???Allah...

Terima kasih ya Allah kerana Engkau hadiahkan adik2 ini buat kami,
Kami tinggalkan mereka dibawah pemeliharaanMu...

No comments: