Saturday, July 23, 2011

Kiblat Ilmu dan Ulama


Majlis bersama Sheikh Yusof Bakhour Al-Hasani di Cairo


Bismillah Ar-Rahman Ar-Rahim
Allahumma solli 'ala sayyidina Muhammad wa 'ala alihi.


Firman Allah ta'ala:

وما بكم من نعمة فمن الله


Dan apa-apa nikmat yang ada pada kamu itu,maka ia adalah dari Allah.

Surah Al-Nahl :53


Sabda Rasulullah sollahu 'alaihi wasallam:

إنما أنا قاسم والله يعطي

Hanyasanya aku yang membahagi-bahagikan dan Allah yang memberi.

Riwayat Imam Bukhari dan Imam Muslim.

Sheikh Muhammad Ibrahim Al-Kattani berkata:"Berdasarkan hadis tesebut,maka kadar pemberian Allah tergantung pada keterikatan/hubunganmu dengan Rasulullah sollahu 'alaihi wasallam ".


Kata para Ahlillah:

ما راحتي إلا لقى الأحباب *هم ساداتي الواقفين في الباب

Aku tidak rehat kecuali bertemu orang-orang yang dicintai,
Mereka adalah kaum pembesar yang duduk di pintu taqarrub Allah.


Pada bulan July ini sangat istimewa buat saya kerana berbagai ulama dari pelbagai negara yang datang Mesir dan membuat majlis.Dan alfaqir ingin rakamkan disini agar diabadikan memori indah ini.

Pada 2 July 2011...

Sayyidi Al-Habib Ali Al-Jufri....

Majlis yang mengingatkan saya kepada Murabbi,Sayyidi Al-Habib Umar Ibn Hafidz.Majlis yang seseorang tidak akan keluar dari majlis tersebut kecuali dengan keadaan rohani yang baru.Allah...betapa saya amat merindui majlis2 sayyidi Al-Habib Umar ibn Hafidz.






Pada 4 July 2011...


Pembetangan thesis PHD Dr Usamah Sayid Mahmud Al-Azhari di kuliah usuluddin wa al-dakwah University Al-Azhar di cawangan Zaqaziq.Beliau memperolehi pangkat MUMTAZ (cemerlang) dengan kepujian pangkat pertama dan dinasihatkan untuk dicetak tesisnya dan disebar-sebarkan.

Bezanya sheikh Usamah dengan pelajar2 arab yang lain ketika munaqasyah adalah adabnya yang sangat tinggi ketika menjawab celahan dari penguji. Sangat istimewa majlisnya ini dihadiri oleh bintang-bintang agama dari Timur Tengah diantaranya:-


Dari Yaman; Al-Habib Ali Al-Jufri,
Jeddah; Al-Habib Mohammad Al-Saqqaf,
Syria; Syeikh Muhammad Abul huda Al-Ya'qubi,
Mesir; Syeikh Muhammad Muhanna, Syeikh Umar Hasyim, Syeikh Yusri, Syeikh Jamal faruq, Syeikh Sayid Syaltut,
2 wakil ulama dari Palestine
dan ramai lagi yang tidak saya kenali....

Ade seorang Dr. memberi ucapan : "Kejayaan sheikh Usamah bukan hanya 1 kemuliaan buat dirinya secara peribadi tapi kemuliaan buat Al-Azhar Al-Syarif."

Habib Ali kata :"Diantara sebab yang menarik beliau untuk hadir munaqasyah Dr Usamah adalah kerana Dr Usamah diantara ulama muda yang ilmunya melampaui umurnya,ilmunya tentang falsafah zaman sekarang dan peranannya dalam berkhidmat kepada Al-Azhar Al-Syarif."


Pada 1-5 July 2011...


Datang ulama dari Lebnon,Sheikh Yusuf Bakhour Al-Hasani.Istimewanya ia dibuat di rumah sheikh kami,Sheikh Mohammad Awad Al-Manqush.Sheikh membaca kitab gurunya,sheikh Sa'ad Al-Din salim Al-Murad.Sangat suka dengan pengajiannya kerana kita belajar bagaimana untuk menjadi sebenar-benar hamba Allah.Nak jadi sebenar-benar hamba Allah pun perlu belajar dari ahlinya.Berapa ramai yang banyak mujahadahnya tapi masih lagi kata2 dan perbuatannya itu berlaku biadab terhadap Penciptanya.


Pada 7 July 2011...

Majlis zikir bersama Sheikh Muhammad Abu Al-Huda Al-Ya'quobi sebelum beliau safar ke Britain di Masjid Sadat Wafaiyyah (berdekatan dengan Masjid Sheikh Ibnu 'Athoillah) .Berita gembira buat kami adalah sheikh akan datang ke Mesir lagi dalam 2-3 bulan lagi.

Teringat sewaktu ziarah para auliya' dan ulama di sekitar Cairo ini,beberapa bulan yang lalu, ada meniatkan untuk pergi ziarah Imam Ali Wafa' kerana dahulu pernah dibaca kitab beliau bersama Sheikh Yusuf tapi bukan rezeki kami pada ketika itu, tidak diketahui tempat ia disemadikan.Allah...rupanya bila datang ke majlis sheikh Muhammad,didapati bahawa disitulah tempat yang ingin dipergi pada waktu itu .


Pada 12 July 2011...

Setelah 25 january 2011,kami tidak berpeluang melihat dan berjumpanya secara LIVE.Sheikh Ali tidak lagi membuat rakaman pengajian tafsirnya di Masjid Al-Azhar.Akan tetapi alhamdulillah,akhirnya dapat juga ketemu pada rakaman program TV lain di Masjid Al-Azhar.

Setiap orang perlu rebut peluang...kerana kita tidak tahu,boleh jadi itu berlaku hanya sekali dalam seumur hidup kita dan ia tidak akan berulang lagi.




Alhamdulillah...Alhamdulillah...Alhamdulillah...



جزى الله عنا سيدنا محمد صلى الله عليه و سلم ما هو أهله

Semoga Allah membalasi Sayidina Muhammad sollahu 'alaihi wasallam apa yang selayaknya buat dirinya dari kami (ummatnya).


Dialah (Rasulullah)...punca segala kebaikan yang kita perolehi.


Ya Allah,ampunkan segala kecuaian dan dosa hamba ini.
Bantu kami untuk mensyukuri nikmat2 yang Engkau bentangkan buat kami...

1 comment:

sufi medan said...

Masya Allah, alangkah baiknya jika Puan juga merangkumkan isi ceramah mereka. Kita semua sangat menantikan pencerahan dari Puan.