Sunday, April 18, 2010

Rahmat dan Anugerah Disebalik Penantian Itu



Firman Allah :

يأيها الذين آمنوا اتقوا الله كونوا مع الصادقين

Wahai orang-orang yang beriman,hendaklah kalian bertaqwa kepada Allah dan hendaklah kalian bersama dengan orang-orang yang benar.

~Surah Al-Taubah:119

Sabda Rasulullah sollahu 'alaihi wasallam:

رباط يوم في سبيل الله خير من الدنيا وما عليها

Sehari mengikat diri di jalan Allah itu lebih baik dari dunia dan seisinya.

~Riwayat Imam Bukhari dan Imam Muslim.

Kata Para Ahlillah:

لولا مجالسة الصالحين ما أحب أن أبقى في هذه الدنيا

'Kalau tidak duduk bersama para solihin,aku tidak suka(tidak berhajat) untuk hidup di dunia ini.'


Pada kali ini,Diri tidak berkesempatan untuk ke Dowrah Sayyidi Al-Habib Umar.Pada mulanya memang sudah diingatkan oleh kedua ibu bapa bahawa musim cuti saya kali ini adalah di Mesir.

Kemudian adalah beberapa kejadian yang menyuburkan kembali harapan untuk kesana semula.Dan diri ini cuba untuk meminta izin tapi jawapannya seperti yang lalu.

Ketika menelifon...

Saya: 'abah,boleh saya pergi sana sebab...'

Abah: 'tak boleh lah...abah risau.'

Saya pun cuba memujuk lagi dengan menerangkan kenapa saya perlu pergi.

Bapa kelihatan berat untuk mengatakan 'tidak' tapi dalam yang masa kerisauan melebihi dari keinginan untuk mengizinkan saya pergi.

Akhirnya saya berkata...

'Takpelah abah...abah buat istikharah,saya pun istikharah' (dengan berat hati untuk mentaati keputusan itu) sambil 'yearning' hati ini :

'Ya Allah...bagaimana dengan hati ni....'

Walaupun begitu,masih juga menanti jika Allah mahu melembutkan hati mereka kerana urusan hati itu adalah urusan DIA.Jika DIA mahu,maka dengan sekelip mata saja ia boleh berlaku.

Penantian demi penantian akan jawapan istikharah.


Kemudian Allah mengingatkan saya tentang 1 kejadian pada ramadhan yang lalu...

Biasanya pada tanggal 20-25 ramadhan sayyidi Al-Habib Umar akan melakukan umrah.Tapi kelihatan ketika itu pengajian beliau maseh berterusan.Saya pun tertanya-tanya,tahun ini habib tak buat umrah ke?Akhirnya diberitahu bahawa habib lambatkan rancangan beliau ke umrah kerana pada minggu itu ibunya sakit(sakit biasa bukan sakit tenat).

Allah...sampai begitu sekali...


Sabda Rasulullah sollahu 'alai wasallam:

مايصيب المؤمن من وصب ولانصب ولا سقم ولا حزن حتى الهم يهمه إلا كفر به من سيئاته

Tidak menimpa seorang mukmin dari kesakitan,kepenatan,kecelakaan,kesedihan hingga kerisauan yang dirisaukan kecuali dihapuskan dengannya itu segala kejahatannya.


~Riwayat Imam Muslim

Menurut dari hadis itu menunjukkan bahawa kesakitan,kesedihan dan kerisauan adalah penghapus dosa kita.Tidak kiralah samada kesakitan dan kerisauan itu pada sesuatu yang zohir atau ma'nawi.

Kesakitan...sakit menanggung rindu akan majlisnya,terasa begitu 'sakit' akan kekerasan hati ini hingga merasakan perlunya membuat rawatan hati iaitu dengan menghadiri majlisnya.

Kesedihan...kerana tidak dapat hadir majlis ilmunya disana.

Kerisauan...kerisauan akan keadaan hati ini tanpa menghadiri majlisnya kerana majlisnya(menurut pengalaman alfaqir) adalah majlis yang membuatkan hati yang keras menjadi lembut.

Moga2 segala perasaan itu adalah sebagai penghapus dosa-dosa saya.Memang benarlah sabda Rasulullah bahawa keadaan orang mukmin itu segalanya baik.

Terima Kasih Rasulullah...kalammu itu pengubat dan penyejuk hati ini...

Hati berbisik:

'Kalau memang betul engkau kesana untuk mentarbiyah hati,maka dengan Dia tidak mengizinkan engkau kesana,sebenarnya engkau telah perolehi apa yang engkau inginkan itu kerana DIA ada caranya tersendiri untuk mentarbiyah hatimu.

Dan berkemungkinan jika engkau pergi pun dalam keadaan DIA tidak menginginkan pemergianmu,maka engkau telah diharamkan untuk mendapat keberkatan majlisnya.

Yang penting...
Biar Dia yang menentukan cara yang terbaik untuk mendidik hatimu.Kerana DIA Maha Bijaksana.KITA hanya HAMBA.'

Terima Kasih Ya Allah...Aku hambaMu....

Inilah makna dari kata2 Imam Ibn Atoillah...

ربما أعطاك فمنعك،
وربما منعك فاعطاك،
متى فتح لك باب الفهم في المنع،
عاد المنع عين العطاء


'Berkemungkinan DIA memberi kamu,maka DIA mengharamkanmu (dari pemberian itu) dan berkemungkinan DIA mengharamkanmu,maka DIA memberi kamu(pemberian tersebut).Dan apabila dibukakan kepadamu kefahaman dalam pengharaman itu,jadilah pengharaman itu pemberian.'


Saya berharap walau tidak dapat hadir majlisnya disana,saya dapat khaskan waktu saya untuk mendengar pengajian beliau melalui online di Mesir.

Bagaimana saya boleh menyibukkan diri dengan urusan lain (selain kewajipan) sedang murabbi saya sedang mengadakan majlis ilmu secara besar-besaran disana.

Ya Allah,Didiklah hati kami sepertimana Engkau mendidik hati kekasihMU Rasulullah sollahu 'alaihi wasallam...

No comments: