Thursday, October 02, 2008

~Musibah itu Indah~




*Diambil mutiara ini dari pengajian Rowhah Habib Umar @ Dowrah Soifiyyah '08'


Firman Allah S.W.T:
{ قُل لَّن يُصِيبَنَآ إِلاَّ مَا كَتَبَ ٱللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلاَنَا وَعَلَى ٱللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ ٱلْمُؤْمِنُونَ }

Say, to them: ‘Nothing shall afflict us but that which God has decreed for us, that we be afflicted thereby; He is our Protector, our Helper and the One in charge of our affairs; in God let the believers put their trust’.
[9:51]

Maksud:
Katakanlah (wahai Muhammad): Tidak sekali-kali akan menimpa kami sesuatu pun melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dialah Pelindung yang menyelamatkan kami dan (dengan kepercayaan itu) maka kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman bertawakal.

Ikut kaedah bahasa arab jika ia menggunakan huruf (lam) iaitu maksudnya (untuk) adalah sesuatu kebaikan dan jika ia digunakan huruf ('ala) iaitu maksudnya (keatas ) adalah sesuatu yang tidak baik.

Rahsia ayat tersebut:

Oleh kerana itu,
Allah menyebutkan perkataan ( لَنَا ) bukan (علينا).Ia menunjukkan bahawa Segala musibah yg ditimpakan kepada orang mukmin itu adalah baik buat dirinya.Tiada yang sebaliknya.Ini bertepatan dengan kalam Rasulullah s.a.w:

وعن أبي يحيى صهيب بن سنان رضي الله عنه قال‏:‏ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
‏"‏عجبا لأمر المؤمن إن أمره كله له خير، وليس ذلك لأحد إلا للمؤمن ‏:‏ إن أصابته سراء شكر فكان خيراً له، وإن أصابته ضراء صبر فكان خيراً له‏"
‏ ‏
(‏‏(‏رواه مسلم‏)‏‏)‏‏.

Maksud:

Pelik dengan urusan orang mukmin.Sesungguhnya segala urusannya adalah baik.Dan tiada pada itu kecuali pada orang mukmin.Jika ditimpa padanya kesenangan,ia bersyukur dan itu adalah baik buatnya dan jika ditimpa padanya kesusahan,ia bersabar dan itu adalah baik buatnya.(Riwayat Muslim)

*Dipetik dari blog AhlulQuranPTS


Ya Allah,Thabbits Aqdamana...

No comments: