Saturday, December 17, 2011

Hidupnya Dakwah,Matinya Syahid.


Solat Jenazah Sheikh Emad diimamkan oleh Mufti Mesir.


Bismillah Ar-Rahman Ar- Rahim.
Allahumma solli 'ala sayyidina Muhammad wa 'alihi.


Firman Allah ta'ala:


وَلا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّـهِ أَمْوَاتًا ۚ

بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَ‌بِّهِمْ يُرْ‌زَقُونَ


Dan jangan sekali-kali engkau menyangka orang-orang yang terbunuh (yang gugur Syahid) pada jalan Allah itu mati, (mereka tidak mati) bahkan mereka adalah hidup (secara istimewa) di sisi Tuhan mereka dengan mendapat rezeki.


~Al-'Imran:169.

Sabda Rasulullah sollahu 'alaihi wasallam:


إن الله لا يقبض العلم انتزاعا ينتزعه من العباد ولكن يقبض العلم بقبض العلماء


Sesungguhnya Allah tidak mencabut ilmu dengan mencabutnya dari hamba2Nya tapi Allah mencabut ilmu itu dengan mencabut nyawa para ulama.

~Riwayat Imam Bukhari.



Inna Lillahi wa Inna Ilaihi Raji'uun. Telah meninggal dunia guru kami Shaikh Imad Iffat salah seorang ulama Azhar dan Darul Ifta Mesir pada hari jumaat,16/12/2011. Sheikh mengajar kitab "Mughni Al-Labib"(nahu) setiap selasa pagi di Masjid Al-Azhar Al-Syarif.

Fadhilat Al-Syahid Syekh Imad Iffat merupakan seorang tenaga fatwa Mesir, beliau terkenal dengan kefaqihannya dalam fiqh mazhab Syafi'iy, seorang yang 'alim dalam ilmu Nahu dan seorang pakar Qiraat 10. Seorang yang tegas tetapi penyayang, sayangkan kebenaran dan memperjuangkannya. Seorang yang sungguh tawadhu'.

Mufti Mesir, Syeikh 'Ali Jumu'ah hafizohuLLAh pernah memujinya: " Anta ma'aka kanzun ya Syeikh Imad" (Bagi dirimu harta yang bernilai Wahai Syeikh Imad) kerana keluasan ilmu yang ada pada dirinya.

Orang yang paling sheikh Ali Jumaah (Mufti) hormat ialah Sheikh Imad.Kalau sheikh Ali lupa,sheikh Imad ingatkan.Kalau sheikh Ali debat,sheikh Imad jawabkan.Kalau mereka berdua berhujah,sheikh Ali akan membenarkan hujah sheikh Imad.


Beliau pergi menghadap Ilahi kerana ditembak dalam rusuhan yang berlaku di Syari' Majis Al-Wuzara'.

Kalau hadir pengajiannya,beliau tidak terhenti membuat kami rasa ta'ajub akan keilmuannya.Dan saya kini betul2 terasa akan

sabda Rasulullah sollahu 'alaihi wasallam yang telah disebutkan diatas.
Dia bukan hanya pergi dengan jasadnya,malah segala ilmu dan rahsia2 ilmunya itu dibawa bersamanya.Kehilangannya menggegarkan Al-Azhar dan Mesir!

Tidak bertambah hari saya kecuali bertambah cinta pada Mereka, para ulama Al-Azhar Al-Syarif.Semoga Allah memelihara Mereka.

Teringat kata2 Sheikh Usamah:

"Al-Azhar Al-Syarif itu bukan terdiri atas tiang-tiang dan dinding-dinding masjid tapi yang dimaksudkan Al-Azhar itu adalah para ulamanya ."

Kami diberitahu bahwa solat jenazah akan berlaku selepas solat zuhur tapi apabila sebelum azan zuhur,diumumkan lagi bahwa waktu solat jenazah bertukar kepada selepas solat asar.Jadi,sepanjang penantian itu...berbagai incident berlaku di satu tempat.

Buat pertama kalinya saya berada di tempat mereka yang sedang lakukan pemberontakan secara damai.Sungguh berbeza cara para ulama berinteraksi dengan kejadian dengan orang awam!Orang yang berilmu itu tidak akan sama dengan orang yang tidak berilmu.Para ulama Al-Azhar menangani keadaan itu dengan penuh ketenangan manakala orang awam hanya mengikut perasaan, perasaan mereka itu mengatasi akal hingga tidak menjaga adab dan kehormatan masjid dan orang yang telah wafat.


Ternayata yang mulakan pemberontakan di tengah-tengah lapangan Al-Azhar itu adalah dari kalangan orang awam dan para ulama tidak masuk campur dengan aktiviti mereka.Malah,untuk meredakan keadaan dan mendiamkan pemberontak-pemberontak itu,diambil inisiatif dari kalangan ulama untuk membaca ayat-ayat suci Al-Quran dan digemakan hingga didengari oleh semua orang yang berada di masjid.

Kemudian bersuara seorang sheikh Al-Azhar mengingatkan jemaah:

"Tenang.Tenang.Tenang.Barangsiapa yang menyembah Allah,maka ikut sepertimana yang Allah mahu."

Allah...ketika itu, saya teringat kata-kata sayidina Abu Bakar kepada orang ramai ketika berita akan kewafatan baginda sollahu 'alaihi wasallam diterima:

من كان يعبد محمد فإن محمدًا قد مات ، ومن كان يعبد الله فإن الله حي لا يموت

Barangsiapa yang menyembah Muhammad, maka sesungguhnya Muhammad telah wafat dan Barangsiapa yang menyembah Allah, maka sesungguhnya Allah itu hidup dan tidak mati.




Seramai yang dilihat dalam gambar (kanan) itu yang sedang berarak,seramai itulah mereka beramai-ramai mengikut dari belakang jenazah sheikh dari Husin hingga ke sayidah Aisyah,tempat pengebumiannya,dengan berjalan kaki!Ajib...
Berjalan diatas nama cinta,tidak terasa penatnya!



Syaikh Wusam menceritakan bahawa sebelum beliau menjalani pembedahan kaki beliau kelmarin, Al-Syahid Syaikh 'Imad menelefon beliau sehari sebelum menemui ajalnya bertanyakan bahawa adakah engkau membaca surah Yaasin sebelum masuk ke bilik pembedahan, lalu Syaikh Wisam menjawab ya, lalu ditanya balik kenapa, namun al-marhum menjawab tiada apa2, sehinggalah pagi tadi baru beliau merasakan itu adalah isyarat dari al-marhum utk menghadiahkan bacaan Yaasin ke atas ruhnya...Allah!


Sheikh Yusri pernah berkata dalam pengajiannya:

"Syurga itu makhluk dan sebaik-baik makhluk Allah adalah Rasulullah sollahu 'alaihi wasallam.Kerana itu,sebaik2 balasan bukanlah syurga tapi adalah bersama Rasulullah di syurga".

Maka,apalah erti kita berada di syurga tapi jauh dengan Rasulullah sollahu 'alaihi wasallam...

Semoga Allah menempatkannya bersama Rasulullah sollahu 'alaihi wasallam disana.

Ya Sayidi...
Nanti apabila engkau bersama Rasulullah...
Hulurkan tanganmu kepada kami...
Sehingga kami juga dapat bersama Rasulullah sollahu 'alaihi wasallam....
Moga ketemu lagi Ya Sayyidi...



Penyaksian Sheikh Ali Jumaah terhadap sheikh Emad Effats.

Ya Allah,jangan Engkau mengambil nyawa ini kecuali dalam keadaan syahid di jalanMu.

2 comments:

habibjelek misr, shah jehan terengganu, selendang merah ulum paradise, akuni teluk intan. said...

innalillah wa inna ilahi rojiun....moga shahidnya SYEIKH IMAD ABDUL FATAH.....menyuburkan dan menambahkan anwar jalan juang ulamak di muka bumi...amiiin....jzk atas info nya

lina said...

salam - Allah hu Allah....innalillah wa inna ilahi rojiun....moga shahidnya SYEIKH IMAD ABDUL FATAH...

Al-Fatihah..amin.