Thursday, June 23, 2011

Suria dari Syria



Bismillah Ar-Rahman Ar-Rahim
Allahumma solli 'ala sayyidina Muhammad wa 'ala alihi.



Firman Allah ta'ala:

ثُمَّ أَوْرَثْنَا الكِتَابَ الذِينَ اصْطَفَيْنَا مِنْ عِبَادِنَا

Kemudian Kami jadikan Al-Quran itu diwarisi oleh orang-orang yang Kami pilih dari kalangan hamba-hamba Kami....

Surah Fatir:32


Sabda Rasulullah sollahu 'alaihi wasallam:

Ya Allah rahmati para khalifahku,sahabat bertanya:Ya Rasulallah,siapakah para khalifahmu?Rasulullah berkata:Orang-orang yang datang selepasku meriwayatkan hadisku dan sunnahku dan mengajarkannya kepada manusia.

Riwayat Imam Al-Thabrani.



Alhamdulillah turunnya seorang bintang besar agama dari syria ke bumi Mesir membahagikan harta-harta pusaka Rasulullah sollahu 'alaihi wasallam,Sheikh Muhammad Abu Al-Huda Al-Ya'quobi.

Sebenarnya alfaqir tidak begitu kenal sheikh,tapi kerana selalu disebut-sebut namanya oleh teman bahawa Sheikh selalu buat dowrah membaca kitab2 sunan di Syria. Dowrah tersebut biasanya bermula dari pagi hingga malam dan itu dilakukan setiap hari selama seminggu lebih atau kurang untuk mengkhatamkan kitab.

Dari tidak kenal..... hingga ingin mengenal dan akhirnya.... ingin bersamanya di majlis.

Pada ketika itu hanya berharap dapat turun syria mengutip mutiara dari para ulama sana dan menziarahi para sahabat Rasulullah dan ulama2 besar seperti Imam Al-Nawawi.Walau keadaan Syria sekarang ini tidak memungkinkan untuk kesana,tapi Allah hadiahkan kehadirannya di Mesir.Alhamdulillah.Kami dibertitahu bahawa majlisnya ini bukan yang terakhir dan sheikh akan mengkhaskan hari-harinya untuk turun ke Mesir ,memberi pengajian di Al-Azhar Al-Syarif.

Jika di setiap majlis pembacaan hadis,kita menghayati majlis tersebut sepertimana di majlis sheikh Mohammad Al-Yaqoubi,maka kita tidak akan keluar dari majlis itu kecuali dengan keadaan rohani (ahwal) dan hati yang baru.


Sheikh Ali Jumaah pernah berkata dalam pengajian tafsir beliau bahawa sayidina Umar radiallahu 'anhu mentarbiyah dirinya untuk tidak melakukan sesuatu kerana kebiasaan.


Kerana kita sudah terlalu biasa dengan melakukan sesuatu itu; iaitu membuatnya secara rutin tanpa penghayatan,hingga kita tiada perasaan dan tidak pula terkesan daripadanya.

Diceritakan salah seorang anak muridnya bahawa majlis yang sheikh adakan di Mesir ini sangat ringan ,tidak ketat peraturannya seperti majlisnya di Syria.Kalau di Syria,sheikh akan menyuruh kami duduk secara berlipat (seperti duduk antara 2 sujud ) selama 4-5 jam.

Dan diantara adab-adab yang beliau terangkan sebelum meriwayatkan hadis-hadis Rasulullah :-

1)Mandi membersihkan diri.
2)Berwangi-wangian
3)Memakai pakaian yang terbaik yang dimiliknya.
4)Tidak boleh menoleh ke kanan dan kiri.
5)Buku tidak diletakkan di hadapan kaki tapi diangkatnya keatas.
6)Kaki tidak boleh mengelunjur.
7)Pencil/pen tidak diletakkan di atas lantai kerana ia merupakan alat tulis ilmu tersebut.Ia diletakkan di telinga.
8)Tidak boleh banyak bergerak.
9)Tidak berbual walau bertanya soalan.

Duduk di majlisnya seolah-olah dapat membayangkan bagaimana keadaan Imam Malik radiallahu 'ahu ketika ia meriwayatkan hadis2 Rasulullah dengan penuh ta'zim (keagungan).

Adab itu tidak diambil dari buku tapi diperolehi dari ahlinya.

Selama dowrah 4 hari (18- 21 /7/2011 ) di Masjid Al-Azhar Al-Syarif ini ....


Sheikh meriwayatkan kami hadis musalsal bi Al-Rahmah,mengkhatamkan kitab Al-Awail Al-Sunbuliyah (merupakan kumpulan hadis2 utama di setiap kitab2 sunan) dan Al-Hikam Al-Atoiyah.

Alhamdulillah tercapai juga hasrat untuk mengkhatamkan kitab Hikam bersama guru.

Sheikh kata:

"....Tujuan para syuyukh itu meriwayatkan hadis musalsal bi Al-Rahmah kepada para para muridnya sebelum menyampaikan ilmu supaya dimasukkan sifat rahmah itu ke dalam hati-hati mereka (anak murid)....


....Sewaktu kecil,ayah saya sudah menghafalkan dan diulang-ulang hadis ini kepada saya sepertimana para ibu bapa membiasakan anak2nya membaca surah Al-ikhlas,doa makan dan sebagainya...

....Kita membaca kitab Al-Awail Al-Sunbuliyah dengan harapan agar diberi taufiq untuk membaca semua kitab-kitab sunan yang ada....."

Diantara nasihat beliau sebagai muqaddimah:

-Hendaklah seseorang itu sibuk memperolehi ilmu terdahulu sebelum mengumpul pengriwayatan.

-Al-Azhar itu kiblat ilmu dan ulama.Dan bagi yang datang ke Al-Azhar itu,hendaklah datang dengan kerendahan hati bukan kesombongan.

-Ulama telah bersepakat bahawa universiti2 itu tidak mengeluarkan ulama tapi ia hanya membantu para penuntutnya untuk mengetahui apa yang perlu diketahui.Seseorang itu tidak menjadi ulama kecuali setelah bersohbah lama dengan syuyukh.

-Tidak boleh seseorang itu mengatakan sabda Rasululullah sollahu 'alaihi wasallam kecuali setelah mengetahui dari siapa ia diriwayatkan.

-Pengriwayatan itu wasilah bukan tujuan bagi penuntut ilmu.Ia hanya sebagai bantuan untuk mengikut sunnah Rasullah sollahu 'alaihi wasallam.

-Kalau disisi para ulama terdahulu,orang yang tidak membaca kutub sittah (kitab2 sunan yang 6) tidak dinamakan sebagai tolibul ilm (penuntut ilmu).


Pada malam khamis 22/6/2011 di Masjid Al-Asyraf @ Muqottam (Masjid Sheikh Yusri)...


Sheikh membacakan beit-beit syair karangan beliau sewaktu di pesawat menuju ke Mesir yang ditujukan kepada para salikin (orang2 yang menuju ke jalanNya) serta mensyarahkannya.
Antara kata-kata beliau:

المريد هو الذي يخرج عن إرادته إلى إرادة مولاه

Murid adalah seorang yang keluar dari kehendaknya kepada kehendak Tuhannya.



Ya Allah,sesungguhnya tiada yang lebih indah di dunia ini kecuali bersama dengan para kekasihMu..

2 comments:

Anonymous said...

bintu husain: subhanallah...ktepn jad trign sgt brada dlm mjlsnye n mjls2 org brilmu yg dkt dirinya pda Allh.bruntungnye awk.amin2 sempat jejakkn kaki ke tpt2 yg dbrkti yg blh diambl brktnye.huh...kte slalu kate kpda org n org slalu brkata kpda kte agr brssykr dg ape yg ade...stiap org ade kelemahn n kelebihannya...tap kte nk sgt rasai lag uasana ilmu yg brtempiarn di sekeliling kte,wk.doakn kte wk spi ke sane,syria,jrdn,sudan n sbginya wlupn hnya skjp.

sufi medan said...

Manhaj Syaikhuna lebih menekankan kepada study dirayah yang bersifat analitik dan tematik bagi para muridnya ketimbang pengumpulan2 dirayah yg bersifat data dan teks. Hemat al-faqir, bukan Syaikhuna nak menyampingkan peran riwayat tetapi beliau lebih memilihkan untuk murid2nya pemahaman dan penghayatan daripada data dan jumlah, mungkin ini disebabkan kepada motif fiqih hayah beliau yang bercorak aulawiyat..mengingat di zaman sekarang, lebih dibutuhkan lembar2 ma'lumat maudhu'iyah yang langsung dapat memberikan jawaban2 yang solutif. Ala kulli hal...riwayah dan dirayah itu penting :D. Al-faqir mohon pencerahan dari Puan jika ada komentar yang tersalah.