Saturday, June 18, 2011

Buat Terbaik!



Bismillah Ar-Rahman Ar-Rahim
Allahumma solli 'ala sayyidina Muhammad wa 'ala alihi.



Firman Allah ta'ala:

وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ
وَسَتُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ


Dan katakanlah (wahai Nabi Muhammad): Beramallah kamu (akan segala yang diperintahkan), maka Allah dan RasulNya serta orang-orang yang beriman akan melihat apa yang kamu kerjakan dan kamu akan dikembalikan kepada (Allah) Yang Mengetahui perkara-perkara yang ghaib dan yang nyata, kemudian Dia menerangkan kepada kamu apa yang kamu telah kerjakan.

Surah Al-Taubah:106

Sabda Rasulullah sollahu 'alaihi wasallam:

إن الله يحب إذا عمل أحدكم عملا أن يتقنه


Sesungguhnya Allah mencintai jika diantara kamu yang apabila ia melakukan suatu pekerjaan,ia membuatnya dengan terbaik.

Riwayat Imam Al-Baihaqi dan lain2 lagi.


Alhamdulillah walau saya tiada exam tetap terasa bahangnya kerana dikelilingi oleh orang2 yang ada exam.Memang seronok tiada exam.Akan tetapi disebalik tiada exam itu, rupanya ada tanggungjawab lain yang diberikan kepada saya.Allah tidak berikan 1 tanggungjawab itu diluar kemampuan hambaNya.Jadi,bukan suka-sukalah dengan tiadanya exam itu.

Sheikh Usamah pesan:

"Jadikan ayat al-Quran ini sebagai syiar yang menggerakkan semangat kita:
وقل اعملوا فسيرى الله عملكم و رسوله والمؤمنون"

Jadi,buatlah yang terbaik untuk exam kita.Walaupun ilmu itu bukan terletak di sijil dan pada fikiran masyarakat awam itu mencerminkan ilmu kita,akan tetapi kita bertanggungjawab untuk berusaha bersungguh-sungguh untuk mendapatkan yang terbaik.Biarkan itu menjadi ukuran masyarakat awam,akan tetapi kita sebagai orang yang terpelajar tidak perlu jadikan itu sebagai standard ilmu kita malah kita merealisasikan qualiti sijil tersebut.

Ini terbukti dengan kita melihat sejarah para ulama kita.Walau ilmu mereka itu diluar dari standard sijil itu kerana mereka bukan sahaja pakar dalam takhassus mereka tapi mengetahui segala bidang ilmu.Kalau dari sudut sejarah keputusan peperiksaan mereka ketika di kuliah,hampir ke semuanya adalah merupakan diantara para pelajar cemerlang dan mendapat keputusan yang baik malah terbaik.Kerana mereka bermuamalah dengan konteks zaman sekarang bahawa sijil itu dinilai oleh orang.Tapi mereka tidak pernah menghadkan ilmu mereka itu di atas kertas peperiksaan saja.

Masalah besar adalah yang menghadkan ilmunya hanya pada sekeping kertas.Tidak mahu menambahkan ilmu mereka diluar kuliah dan buku kuliah.Yang penting lulus with flying colours dipandang orang mempunyai ilmu tapi hakikatnya bagaikan tin kosong.Sangat berani berkata tentang agama sedang dirinya tidak mahu menadah kitab dengan ulama. Sepatutnya orang yang terpelajar itu mengikut standard orang2 elit bukan mengikut standard orang awam dalam menilai ilmu seseorang itu.

Dan begitu juga, ia kurang tepat jika kita mengambil tindakan untuk berlaku sambil lewa terhadap exam kuliah kita dengan menganggap bahawa itu bukan ukuran ilmu kita,jadi tak perlu belajar bersungguh-sungguh,atau mudah rasa cukup dengan usaha 'asal pass'.

Sebenarnya ia juga merupakan tipuan nafsu.Kerana secara fitrahnya memang nafsu itu tidak suka dengan tekanan.Nafsu itu seronok dengan cara bersantai.Kita lebih santaikan jika kita mengambil ilmu itu tanpa exam?!Jadi , exam ini sebenarnya salah satu cara mentarbiyah diri kita...

Exam itu diletakkan bukan untuk perkara sia-sia.Ia berlaku atas peraturan dan taqdirNya. Sesuai dengan zaman kita ini yang dimana kecuaian dan kelemahan kita memaksa kita untuk menduduki peperiksaan.Tanpa periksa,kebanyakkan kita takkan ulangkaji pelajaran atau sedaya upaya untuk fahamkan ilmu tersebut.Kalau tak tekan,tak jalan!

Lebih indah dan bersemangat lagi...

Jika kita sedar bahawa result kita itu dipamerkan pada Rasulullah bukan hanya untuk memuaskan hati ibu bapa dan masyarakat.Takkan kita nak Rasulullah lihat keputusan kita yang ianya hasil dari kecuaian kita dan sikap endah tak endah kita?Sedangkan Rasullullah suka ummatnya buat yang terbaik!

Sabda Rasulullah sollahu 'alaihi wasallam:

عُرِضَتْ عَلَيَّ أَعْمَالُ أُمَّتِي حَسَنُهَا وَسَيِّئُهَا

Dipamerkan kepadaku amalan ummatku kebaikan dan kejahatannya.
Riwayat Imam Muslim.

Yang paling penting adalah buat yang terbaik dan natijah yang terbaik itu bukan urusan kita.Jika kita sudah buat yang terbaik,akan tetapi bukan rezeki kita untuk mendapatkan natijah yang terbaik,maka hendaklah redha dengan bahagian masing2.

Ya Allah, Jadikan amalan kami itu sesuatu yang menyejukkan hati Kekasih AgungMu...

No comments: