Friday, June 10, 2011

Menadah Mutiara dari Pewaris Rasulullah



Bismillah Ar-Rahman Ar-Rahim
Allahumma solli 'ala sayyidina Muhammad wa 'ala alihi.



Firman Allah ta'ala:
وقرآن الفجر إن قرآن الفجر كان مشهوداً

The recital [of the Qur’ān] at dawn, the morning prayer. Verily the dawn recital is ever witnessed, it is witnessed by the angels of the night and the angels of the day.


Sabda Rasulullah sollahu 'alaihi wasallam:

اللهم بارك لأمتي في بكورها

Ya Allah,berkati ummatku di waktu paginya.


Riwayat Imam Ahmad.

Diantara cara menambahkan kecintaan terhdap Rasulullah sollahu 'alaihi wasallam:

Membaca kutub sittah (apa yang termampu) sekurang-kurangnya sekali seumur hidup.



Subhanallah...tadi semasa pengajian kitab Muwatta' sheikh Yusri,beliau menceritakan jangka waktu yang diambil untuk membaca hadis-hadis Sunan.Sheikh berkata bahawa beliau mengkhatamkan bacaan sunan serta syarah:-
11 tahun untuk Musnad Imam Ahmad,
5 tahun bagi kitab Al-Minhaj (syarah sohih muslim oleh Imam Nawawi),
4 tahun setengah bagi kitab Tuhfah Al-Ahwazi (syarah sunan Tirmizi),
16 bulan bagi sunan Abi Daud,
11 tahun (iaitu hingga sekarang ini di Masjid Al-Azhar ) bagi sohih Al-Bukhari,

Dan sekarang masih membaca Muwatto' setiap selepas solat jumaat,dan sudah mula membaca Sunan An-Nasai' pada setiap pagi,baki kitab sunan Ibn Majah.Dan Insya Allah akan terus hidup dengan nafas Rasulullah sehingga bertemu Allah azza wa jalla.Allah....

Dan ini semua diistiqamahkan dalam membacanya selepas solat subuh hingga waktu isyraq.Bermula rutin ini sejak beliau di kuliah dan sudah terbiasa untuk tidak tidur selepas subuh dan 'ketagih' untuk membaca hadis2 Rasulullah pada waktu itu.

Sheikh ingin menunjukkan disini bahawa betapa ajibnya kata2 Rasulullah bahawa barakah itu pada awal pagi sehingga dengan waktu yang singkat dan istiqamah itu, dapat mengkhatamkan kitab2 sunan tersebut.

Tambahan sheikh :"Jangan peduli dengan bilangan orang yang datang,yang penting baca walau tiada orang yang hadir.Pernah 3 orang saja yang hadir dan yang mendengarnya dari kalangan orang2 tua.Biasakan diri untuk tidak terus keluar dari tempat solat/masjid hingga waktu isyraq.Mengisinya dengan zikir dan membaca kitab."

Dan itulah apa yang diajarkan oleh para murabbi sepertimana juga ia dibuat oleh sayyidi Al-Habib Umar di Dar Mustafa/Dar Al-Zahra' di Tarim Hadramaut buat anak didiknya. Ajib...

Jauh sangat cara kehidupan kita dengan Mereka.Bagaimana kita boleh dapatkan itu sedang kita buka Facebook itu lebih lama dari buka Al-Quran atau Hadis dan kita mulakan hari kita pun bukan dengan membuka 2 sumber agung itu tapi membuka Facebook terdahulu!

Kesempatan di Mesir ini sangat berharga.Kitab-kitab Sunan dibaca di merata tempat di sekitar Al-Azhar Al-Syarif.Alhamdulillah...Itulah isitimewanya Mesir!
Kekadang orang tak faham kenapa tak sambung pengajian di tempat lain saja yang sistem universitinya itu jauh lebih baik.Sebenarnya bukan universitinya tapi sekitar universitinya.

Jika terdetik "Bila nak habis kitab2 sunan ini sebelum balik?dengan sheikh baca sedikit demi sedikit serta syarah?"

Kalau sheikh bertahun-tahun lamanya untuk mengkhatamkan itu semua,tapi kita ini yang hanya 4 tahun atau lebih mahu tergesa-gesa???Be realistic dan beradab dengan ilmu itu!

Walau kita tidak dapat mendengar kitab sunan2 tersebut dari awal hingga akhir dari mulut para syuyukh itu ,hanya setakat "celup sana sikit,celup sini sikit",tetapi sekurang-kurangnya kita sudah diberi kunci dari para masyayikh untuk meneruskan pembacaan sunan2 itu di kemudian hari bila balik ke tanahair nanti.

Dari situ ,kita mulakan pembacaan kitab2 sunan itu mula dari keluarga kita.Allah...Semoga kami dapat ikuti jejak langkah guru kami ini.

Masalah besar: Membacanya tanpa diberikan kunci oleh Mereka,para masyayikh yang mempunyai sanad yang bersambung hingga Rasulullah.

Kekadang sedih juga; bagaimana untuk kita tidak miss walau sehadis dari mulut para masyayikh kita.Walau kita berusaha untuk tidak ponteng pengajian ,tetap akan juga ada 'rongak'nya.Ini semua mengajarkan kita bahawa kesempurnaan itu hanya milik Allah.

Sheikh Awad pernah berkata:

السماع رزق فيرضى لكل واحد رزقه

Mendengar hadis itu rezki.Maka setiap orang itu perlu redha akan bahagian rezekinya.

Tambahan beliau:

"Kita tidak akan dapati pendengaran hadis itu secara sempurna kecuali sedikit dan jarang.Berapa ramai yang mendengar secara sempurna,berbangga dengannya dan Allah tidak berkati pendengaran hadis tersebut dan rehlahnya itu.Sedekah Allah itu diberikan untuk orang terasa dirinya faqir bukan orang yang bangga."

Syeikh telah memujuk hati ini...


1 sebab utama "Kenapa kita SANGAT PERLU merebut majlis pembacaan hadis bersama para Syuyukh" adalah untuk MENGENALI RASULULLAH sollahu 'alaihi wasallam dengan maqam yang selayaknya sebagai kekasih Allah!

Merekalah yang mengajarkan kita adab terhadap Rasulullah kerana berapa ramai yang membaca hadis2 Rasulullah tapi tidak beradab dengan Rasulullah!Semoga Allah mengurniakan kita adab Rasulullah sollahu alaihi wa sallam.

Syekh 'Awad Al-Manqoush حفظه الله berkongsi 6 tips bagi mereka yang ingin menambahkan kecintaan kepada Sayyidina Rasulullah :

1)Membaca sirah Rasulullah sekurang-kurangnya 8 kali

2)Membaca Syamail Muhammadiyah sekurang-kurangnya 4 kali

3)Membaca kutub sittah (apa yang termampu) sekurang-kurangnya sekali seumur hidup.

4)Berselawat ke atas Rasulullah sekurang-kurangnya 100 kali pada waktu pagi dan 100 kali pada waktu petang.

5)Melazimi majlis muhibbin(para pencinta) Rasulallah.

6) Makan tamar Madinah (kerana padanya turbah Al-Madinah)


Ya Allah,Sepertimana apa yang Engkau berikan kepada hamba2Mu yang soleh,jangan engkau mengharamkan kami dari memperolehinya...

1 comment:

Anonymous said...

solihah: mksd syeikh dgn 'bce' i2,scra fhmn zahir?kte yg tk brpe tggi arb,klu bce sndiri,mcm bhaya...mcm bce qurnlakn,stiap hri,sekurang2nye bce meskipn tk fhm mksdnye.tap afdolnye bce trjmhnnye.sempurnanya,bka tfsr.jad mksd syeikh dgn 6 tips bce skian2 adlh dgn bce yg mne 1?