Friday, December 24, 2010

Ilmu tiada akhirnya!

(Dari kiri) Dr.Sina',Pembentang Tesis-Dr Turkiyah Mustofa As-Saybini-Dr.Ali Jum'ah,Mufti Mesir-Dr Muhammad Ibrahim Al-Hifnawi,Mushrif-Dr Ibrahim 'Atiyyah Ibrahim Qindil.

Bismillah Ar-Rahman Ar-Rahim.
Allahhumma solli 'ala sayyidina Muhammad wa 'ala alihi.


Firman Allah ta'ala:

وَقُل رَّبِّ زِدْنِي عِلْماً

Berdoalah dengan berkata:"Wahai Tuhanku,tambahilah ilmuku".

Alhamdulillah pada hari sabtu 18/12/2010 dapat menghadiri persidangan tesis PHD (munaqosyah) seorang ukhti Mesir di University Al-Azhar cawangan wanita.Istimewanya adalah Mufti Mesir sebagai salah seorang ahli panel penguji.

Drturah Sina' Abdul Maqsod Juma'ah Abd Maqsud mendapat pangkat Syaraf ula (Kepujian pangkat pertama) dalam Munaqosyah.Beliau mengambil masa :4 tahun bagi B.A,5 tahun bagi M.A,4 tahun bagi PHD dan kini dia berumur 32 tahun,berkeluarga dan mempunyai anak2 yang cerdik.

Tajuk tesis beliau :

منهج الإمام الصنعاني دفع التعارض بين الأدلة في كتابه سبل السلام
Cara Imam Son'ani dalam menolak percanggahan antara dalil2 didalam kitabnya Subulus Salam.

Pertama sekali yang mempersoalkan tesis ukhti tersebut adalah Mufti.Sangat ta'ajub dengan kehebatan Mufti Sheikh Ali Juma'ah.Beliau asalnya dari kuliyah perniagaan,kemudian setelah selesai,berpindah ke University Al-Azhar untuk meneruskan pengajian agama.Tidak terlepas dari menceritakan kepada kami kenangan bersama masyayikhnya.

Sebagai permulaan,Sheikh Ali mengingatkan ukhti tersebut dan kami yang hadir dengan berkata:

"Ketahuilah bahawa PHD ini bukan pengakhiran ilmu...."

Sheikh banyak mempersoalkan bahagian nahu (grammar).Kemudian meminta agar murajaah semula bab2 tertentu dalam kitab nahu.Tambahan beliau:

"Tidak sepatutnya kesalahan2 nahu seperti ini berlaku dari seorang yang berlepasan PHD Al-Azhar."

Pada pendapat alfaqir...

Sebab sheikh mengatakan sedemikian adalah beliau ingin mendidik dan mengajar kita bahawa walau anda pemegang PHD, ilmu itu apabila semakin tinggi,semakin engkau tidak tahu apa2,walau perkara itu sepatutnya diketahui.Itulah tugas para ulama Rabbani senantiasa mendidik,mengingatkan kita akan kedudukan asal dan sebenar kita.

Apabila awak sudah selesai B.A,awak akan terasa ketidak kecukupan dan kepuasan dengan B.A yang berada di genggaman dan mahu terus mempertingkatkan diri ke peringkat yang seterusnya walau itu sebenarnya bukan pengukur ilmu kita.

B.A adalah masa untuk mengisi tapi bila sudah M.A adalah latihan untuk mencari.Kerana itu,apabila kita sudah mengisi kemudian mencari,membuatkan ilmu semakin mantap dan masak.Manakala PHD pula adalah 1 penambahan pada ilmu.

Yang paling PENTING...

Ilmu itu semakin tinggi kita belajar sepatutnya menambahkan rasa kejahilan dan kehinaan diri sebagai seorang hamba bukan kesombongan .

Bagaimana ilmu itu bertukar kepada cahaya???


Sheikh Yusri mengatakan bahawa perlu seorang penuntut ilmu itu mempunyai 4 ciri ini:

1)Tawaduk.
2)Ikhlas.
3)Kecintaan kepada Rasulullah.
4)Mencintai manusia sepertimana dia mencintai dirinya sendiri.


Ya Allah,kami tidak mahu ilmu yang menambahkan kesombongan dan kejauhan dariMu...

No comments: