Tuesday, September 14, 2010

Power Solat Jemaah!

*LAST UPDATE on 20/9/10!



Bismillah Ar Rahman Ar Rahim
Allahumma solli 'ala Sayyidina Muhammad....


Sabda Rasulullah sollahu 'alaihi wa sallam:

من صلى لله أربعين يوما في جماعة يدرك التكبيرة الأولى كتبت له ‏ براءتان براءة ‏‏ من النار وبراءة ‏ من ‏ النفاق

Barangsiapa yang solat kerana Allah 40 hari secara berjemaah dengan mendapat takbir pertama (bersama Imam),di catit
buatnya 2 pembebasan:pembebasan api neraka dan pembebasan dari nifaq.
~Riwayat Imam Tirmizi.

Dan diantara sunat2 yang sudah jarang diambil berat oleh kita adalah mendapatkan takbir pertama bersama Imam.

Yang menjadi kebiasaan kita adalah 'suka masbuq'.Hati-hati dengan sikap kita yang suka masbuq ini sebab Sabda Rasulullah sollahu 'alaihi wasallam:

احضروا الجمعة وادنوا من الإمام فإن الرجل لا يزال يتباعد حتى يؤخر في الجنة وإن دخلها

Hadirilah (solat) Jumaat dan dekati imam maka sesungguhnya seorang lelaki yang menjauhi dirinya (dari Imam kerana lambat) sehingga Allah memperlambatkan kemasukannya ke syurga walaupun dia memasukinya.

~Riwayat Imam Baihaqi.

Pada zaman jahiliyah...

Susah sangat solat berjemaah dengan bapa sebab fikirkan selepas solat itu ade zikir2 solat sehinggakan apabila diajak oleh bapa solat jemaah,boleh buat2 tido ini.Allah....zaman itu penuh dengan kejahilan,zaman tidak faham petunjuk Rasulullah.

Segalanya berubah apabila dibawah pentarbiyahan Sayyidi Al-Habib Umar (sebelum ke Mesir)...

Dalam majlisnya,senantiasa beliau ulang2kan 'Bukan dinamakan sebagai tolibul ilm,seorang yang suka melepaskan takbiratul Ihram yang pertama bersama Imam'.

Pengambilan berat beliau terhadap hal tersebut membuatkan diri tertanya 'Kenapa Habib senantiasa mengingatkan perkara tersebut?'Sejak dari persoalan itu membuatkan diri untuk 'mencuba'.Bila ikuti pengajian Sheikh Nuruddin (ketika tahun 1) di Mesir,barulah terbaca Hadis ini.Subnallah!segala apa yang diambil berat oleh Sayidi Al-Habib Umar semuanya adalah Sunnah2 Rasulullah.

Maka,apa yang ingin dikatakan disini ialah 'Pentingnya Ilmu' khasnya membaca hadis2 Rasulullah bersama guru.Beza orang yang beramal dengan berpandukan ilmu dengan orang yang sebaliknya.Beza perasaan,motivasi,zauq dan segalanya beza!Apabila kita sudah tahu dan merasai...tidak semudah itu kita melepaskan dan meninggalkannya!

Allah ta'ala berfirman:

Katakanlah lagi (kepadanya): Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui? Sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna. .
Surah Az-Zukhruf:9

Kalau Rasulullah sudah janjikan kita 2 pembebasan ini...Kita mahu apa lagi?!

Lebih ajib lagi jika seseorang itu sudah solat,tapi beliau solat kembali semata-mata mahu bantu temannya untuk mendapatkan jemaah.Ini juga diantara sunnah yg sudah ditinggalkan oleh masyarakat tapi sangat hidup di Tarim khasnya di Dar zahra' sehinggakan timbul perasaan malu untuk bersolat fardhu secara sendirian di musolla.Bagi mereka yang terlepas berjemaah di musolla,mereka akan bersolat di bilik atau mencari teman.

Dari Said al-Khudri,datang seorang lelaki dan Rasulullah sudah selesai solat,maka Rasululah pun berkata:

ألا رجل يتصدق على هذا فيصلى معه
Tiadakah seorang yg mahu bersedekah ke atas itu maka dia pun bersolat bersamanya?
~Riwayat Imam Tirmizi dan Abu Daud.

Tanpa kita sedari, cara itu sangat mujarab untuk melembutkan,mencairkan hati orang yang tidak membiasakan dirinya untuk solat berjemaah.Pasti akan terlintas di hatinya "Dia solat semula semata-mata nak bantu aku dapat fadhilat jemaah????"

Kerana apabila kita bantu teman kita solat berjemaah sedang dirinya sudah solat,secara tidak langsung orang itu sebenarnya sedang berdakwah dengan peribadinya.Peribadinya itu mengisyaratkan kepada temannya bahwa betapa pentingnya solat itu dikerjakan secara jemaah.Dan lama kelamaan,dia akan faham dan terus terpanggil untuk solat berjemaah dengan sendiri.Power solat jemaah itu sangat kuat dalam dakwah.

وعن ابن عمر رضي الله عنهما أن رجلا سأله فقال :إني أصلي في بيتي ثم أدرك الصلاة في المسجد مع الإمام , أفأصلي معه؟ قال له:نعم. قال الرجل :أيتهما أجعل لاتي؟ قال ابن عمر: وذلك إليك؟ إنما ذلك إلى الله عزوجل, يجعل أيتهما شاء

Dari Ibn Umar, datang seorang lelaki bertanya kepadanya dengan berkata:Aku telah solat di rumah kemudian aku mendapat imam sedang solat di masjid.adakah aku solat bersamanya?Maka dia berkata:ya.Kemudian lelaki itu berkata:solatku yang mana satu dikira?Ibn Umar berkata:dan urusan itu bagimu?hanysanya urusan itu bagi Allah,Dia yang menentukan yang mana satu.
~Riwayat:Imam Malik

Memang bukan mudah untuk meringankan badan kita untuk solat semula demi membantu teman kita berjemaah kerana ia sangat berat buat Nafsu sebab Allah ta'ala berfirman:

واستعينوا بالصبر والصلاة وإنها لكبيرة إلا على الخاشعين

Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk.

~Surah Al-Baqarah:45


Jadi,untuk menjinakkan nafsu yang berat dengan solat,adalah dengan memperbanyakkan solat sehinggalah Allah akan mengurniakan perasaan yang dirasakan oleh Rasulullah sepertimana sabda Rasulullah:

وجعلت قرة عيني في الصلاة
Dan aku jadikan dalam sholat itu penenang hati

Jadi, bagaimana untuk memotivasikan diri???

1)Kita tidak tahu mungkin dengan solatnya kita bersama teman kita itu,ia lebih khusyuk,lebih banyak ganjaran dan diterima oleh Allah.chances untuk diterima itu lebih luas.Sesiapa pun tidak boleh aman bahawa solatnya itu diterima.

2)Senantiasa lawan nafsu yang berat dengan solat.Kalau terasa berat,terus melawannya.cakap dengan Nafsumu sendiri 'wahai nafsu,engkau berat eh nak solat semula...aku patahkan engkau itu dengan aku solat dengannya!'

Firman Allah ta'ala:

ونهى النفس عن الهوى فإن الجنة هي المأوى
Serta dia menahan dirinya dari menurut hawa nafsu; Maka sesungguhnya Syurgalah tempat kediamannya..

An-Nazi'at:40-41

Ya Allah,Tundukkan nafsu kami mengikut syariat yang Rasulullah bawa....

No comments: