Wednesday, January 06, 2010

ARE YOU READY?!




Jadual giliran saya turun ke Medan JIHAD KECIL:

17/1/10--->Adab n Balaghah

20/1/10--->Tafsir Ayat Al-Ahkam

27/1/10--->Qaah Bahas Qawaid

31/1/10--->Qawaid Feqhiyah

Diam tak diam...masa berlalu begitu cepat.Tanpa disedari,tahun ini adalah tahun terakhir buat alfaqir menamatkan pengajian B.A (Insya ALLAH!).

Teringat dahulu sewaktu kecil ketika berusia 10 tahun (kalau tak silap)...

Saya sudah kira2 tahun bila saya akan menamatkan pengajian B.A.Bila saya catitkan 2010 bahawa saya akan menamatkan pengajian Universiti insya ALLAH,terfikir 'Wujud lagi ke dunia time 2010 tu?ke dah kiamat eh?'.Kerana nombor 2010 itu agak besar dan rasa terlalu jauh bagi saya pada ketika itu.

Biasalah fikiran budak2,macam-macam yang dikhayalkan.

Tetapi Alhamdulillah...rupanya Allah masih beri saya peluang lagi.Peluang untuk memperbaiki diri dan berkhidmat pada agamaNYA.

4 tahun di Mesir bagi saya terlalu singkat.4 tahun bagai 4 bulan.

Semakin nak akhir ni,semakin rasa macam baru saja sampai Mesir.Semakin terjumpa berbagai laluan ilmu yang baru.Masih tak cukup lagi 'bekalan' untuk turun ke medan dakwah.Saya perlu mematangkan ilmu yang telah dipelajari dengan terus menerus menyambung pengajian saya,walau itu sebenarnya BUKAN kayu pengukurnya ilmu kita.

SAYA CINTAKAN ILMU!!!


NO TIME to WASTE TIME!!!


Saya ingin lakukan yang terbaik buat tahun akhir pengajian B.A saya!Usaha dan result saya ini akan dipamerkan pada Rasulullah...

Sabda Rasulullah (sollahu 'alaihi wasallam):

عرضت علي أعمال أمتي حسنها و سيئها...الخ

Dipamerkan kepadaku amalan ummatku dari amalan kebaikannya dan kejahatannya...

~Riwayat Imam Muslim

Oleh kerana itu...

Saya tidak sanggup menyedihkan hatinya...

Ya Allah,Jadikan amalan kami DISINI menggembirakan hatinya DISANA...


Moga dikurniakan khusnul khitam...

~Tips Exam dari Al-Fadhil Ust Afandi Ahmad~




*Rakaman ini diambil ketika kami menziarahi Ustaz baru-baru ini di Mesir.


Ust Afandi merupakan guru AlQuran kami di Madrasah Al-Junied Al-Islamiah.Beliau lah yang mengenalkan kami kepada Allahyarham Sheikh Redha bin Salim,seorang sheikh Qiraat yang popular dikalangan pelajar S'pore.Berkat petunjuk ustaz,kebanyakkannya diantara kami bertalaqqi dengannya.Setelah 10 tahun pulang balik Mesir-S'pore,akhirnya Ustaz telah mengkhatamkan 10 Qiraat bersama Sheikh Redha walaupun begitu,Ustaz masih tetap turun mesir untuk bertalaqqi walau usianya sudah meningkat.

Dan setelah Sheikh pergi meninggalkan kami pada July 2009,Ustazlah yang membuka kami peluang untuk bertalaqqi dengan sheikh baru secara dekat sebagai pengganti Sheikh Qiraat kami,Sheikh Redha.Semoga semangat ustaz menjadi inspirasi buat KAMI.


Ya Allah,jadikan tahun ini lebih baik dari tahun2 sebelumnya...

No comments: