Wednesday, November 04, 2009

Tiada istilah jauh...




Saat2 hampirnya meninggalkan Tarim Hadramaut ...

Sudah mula merasa sedih dan risau jika tidak berpeluang untuk kembali semula.Tidak tergambarlah bagaimana keadaan hati ini jika dalam setahun itu tidak kesana.Meninggalkan tempat itu bererti diri akan meninggalkan pengajian murabbi.Akan terasa kejauhan dari mendengar kalam2nya dan petunjuknya.


Tiba2 habib menjawab segala keresahan itu setelah selesai bacaan doa akhir majlis pengajian pada pagi 18 ramadhan manakala kepulangan alfaqir pula pada 2 Syawal...


(Kerana pada setiap 17 ramadhan,habib akan mengingatkan kami tentang peristiwa ahli badr oleh kerana Mereka terlalu istimewa disisi Allah dan RasulNYA).


Kata Habib Umar Ibn Hafidz:


'Bukanlah jarak itu kayu pengukur jauh dekatnya antara KITA dan mereka(ahli badr)tidak dari sudut tempat dan bukan juga dari sudut masa.Jauh 1400 tahun yang lalu.Sepertimana kesan dari kejauhan itu adalah kita tidak menyebut mereka,kita tidak mencintai mereka,kita tidak mahu menyerupai mereka dan mengikut gerak-geri mereka.Kesan dari kejauhan itu semua tidak terkesan pada kita,tidak pada hari ini dan hari2 akan datang.Kita bersama mereka (ahli badr) dengan menyebut sirah2 mereka.Moga kedekatan ini,kita bersama mereka.

Orang2 yang tertipu pada benda2 yang zahir dan asbab merasakan mereka itu jauh.Sepertimana firman Allah tentang hari kiamat yang bermaksud:'Mereka melihatnya(hari kiamat)itu jauh sedang kami melihatnya ia dekat~Surah Al-Ma'arij:6-7.Moga bersama mereka,kita berkumpul nanti.'



Terima kasih Sayyidi atas jawapannya....
Hakikatnya alfaqir tertipu pada asbab dan benda2 yang zahir.Itu menyebabkan diri merasa jauh.


Ya Allah,
Kami hanya ingin bersama dengan para kekasihMU...

No comments: