Wednesday, June 10, 2009

~Sesi Muhasabah sepanjang musim EXAM (1)~


Alhamdulillah...
Pada hari Selasa 9/6/09 telah berakhirnya peperiksaan alfaqir.Yang penting, Peperiksaan itu banyak mentarbiyah diri sendiri.Diantaranya:
Belajar dari kesilapan.
Belajar mengawal tekanan.
Belajar menghargai masa.
Menguji kebijaksaan kita dalam mengutamakan mana yang patut diutamakan.
Belajar bahawa usaha itu bukan segala-galanya.
Mengasah kebijaksaan kita.
Belajar bermuhasabah diri terutama niat.
Belajar tidak mementingkan diri sendiri.

Oleh itu,KITA sebagai HAMBA ini...

Jangan terlalu ikutkan perasaan 'kenapalah ada exam?'kan boleh belajar je?'.Jangan ade suatu perasaan yang seolah-olah berpaling dari ketentuanNYA.Sesungguhnya KITA hanya HAMBA.Tahu tidak makna HAMBA???HAMBA?!HAMBA?!

Jika kita merasakan dengan exam ini banyak menghalang kita utk menghadiri kelas2 luar misalan (ini apa yg alfaqir rasa kekadang)...

Maka,dalam keadaan kita terpaksa tidak dapat menghadirinya,jadikan ia sebagai 1 sesi Muhasabah bagi diri.Tanya pada diri...'Adakah aku pergi kelas ini sebagai rutin?'


Teringat kata2 Sykh Ali Jummah dlm Pengajian Tafsir:'Sayidina Umar mentarbiyah dirinya agar beramal bukan kerana kebiasaan'.


Mungkin Allah ingin memalingkan perhatian kita pula terhadap buku2 kuliah.Kitab2 Kuliah kita juga ada haqnya yang perlu dilaksanakan.Biasalah,kita kalau sudah sibuk dgn kelas2 luar, tambahan lagi dengan lewatnya keluaran kitab2 kuliah,sebulan setengah nak exam baru keluar,memang tak sempat pun nak buka pada hari2 biasa.Kita terLUPA akan haqnya kecuali bila exam hampir tiba.

Dan kita tidak perasan bahawa exam itu diantara pendorong utama kita untuk melekatkan ilmu yg dipelajari didalam hati iaitu dengan menghafaznya dan simpan ia didada bukan di kitab2.

Kalau ditanya 'kenapa ulama2 terdahulu tidak perlu exam utk melekatkan ilmu dihati mereka?'hmmmm,kita ini janganlah bandingkan diri kita dgn Mereka.Mereka itu tahu akan haq2 ilmu dan mereka tunaikan haq2 tersebut tanpa perlu ditekankan dengan sesuatu.Kita???perlu ditekan baru jalan...itulah KITA!

Alhamdulillah...Terima Kasih ALLAH...

Terus dan sentiasalah mencari hikmah agar dalam kita menjalani kehidupan ini,kita benar2 menjadi seorang Hamba yang redha dalam menyerahkan segalanya padaNYA.

Maka,
Rugilah bagi mereka yang mengambil exam itu hanya secara zahirnya saja...
Tanpa mengenal erti tersurat dan tersirat dari sekeping kertas itu....



P/s:Jazakumullah Khairal Jazak buat Sayyidi Al-Habib Umar krn mengajar kami ilmu 'Muhasabah diri' pada Dowrah yang lalu.Ia sangat bermanfaat buat diri alfaqir ini.

Ya Allah kurniakan kami hakikat ilmu itu...

No comments: