Friday, November 30, 2007

...TIPS Mengamalkan Ilmu (PART 2)...



Bismillah..
Allhumma solli 'ala sayyidina Muhammad wa 'ala alihi..



2)Ambil buku yg pernah kita membaca atau pelajari dari kitab2 yg menyentuh bab2 adab terutamanya.Mulai dgn yg kitab kecil dahulu.Misalannya,Kitab Bidayah Hidayah karangan oleh Imam Ghazali.

3)Kemudian,usahakan untuk menghafal2 doa2 yg kita boleh amalkan dalam ibadah kita seperti doa ambil wuduk atau selesai wuduk,doa tido dan sbgnya,yg terdapat dalam kitab tersebut,lebih2 lg ditekankan jika ia dari Rasulullah s.a.w krn apa2 doa yg datangnya dari Rasulullah s.a.w yg walaupun pendek/mudah...ia mengandungi Rahsia yg amat besar krn Allah lah yg meletakkan doa2 tersebut di bibir As-syarif Rasulullah utk sampaikan pada kita.

Ada yg bertanya:
'Boleh tak kalau baca bahasa melayu saje tanpa hafal bahasa arabnya?'

Jawapan peribadi ana:

Kalau hafaz melayunya,tak dapatlah kita Rahsia doanya Rasulullah s.a.w.Doanya Rasulullah s.a.w kan dlm bahasa Arab?Tiada yang lebih indah jika ia keluarnya dari bibir As-Syarif penyejuk hati kita Rasulullah s.a.w.

Cubelah sedaya mungkin utk menghafalnya.Ia bukan 1 yg susah insya Allah.Kalau kita amati betul2,doa2 yg datangnya dari Rasulullah s.a.w...itulah yg termudah utk dihafal krn Rasulullah kan diutuskan rahmat buat sekalian alam???Dan apa2 yg Rasulullah s.a.w lafazkan...beliau pastikan ia adalah yg termudah utk diamalkan dan yg termudah diterima oleh ummatnya.Love u Rasulullah!Sollu 'alaihi!Allahumma solli 'alahi...

kemudian,kadar cinta kita pada Rasulullah juga memainkan peranan terpenting dalam memberi kita semangat utk kita menghafaz doa2nya dan terus mengamalkannya.Orang kalau dah sayang sgt pada Orang tu,segala apa perbuatan dan ucapan cube dia ikuti,bukan?Dan tiada yg lebih2 layak utk kita berikan cinta kita itu kalau tak buat Rasulullah s.a.w.

Jika susah utk menghafal krn masa kita yg agak sibuk dan tak mengizinkan,hadkan setiap hari 1 doa saja.Dalam kesusahan itu,jika kita still sedaya upaya utk menghafaznya hanya kerana nak ikut cara Rasulullah...terasa kesusahan itu satu kemanisan dan ia akan diatasi dgn niat kita yg baik.Insya Allah.

Rasulullah kan berdoa dengan bahasa yang terindah...kenapa kita mencari bahasa yg lebih rendah dari itu???

4)Bila sudah menghafaz doa2 yg terdapat dalam kitab tersebut,cube keluarkan semula apa yg telah dihafal.maksud ana,praktikkan.

kalau kita dah hafaz doa lepas wuduk,bila lepas wuduk tu,bacalah dgn hafalan kita.jgn tengok kitab.Ilmu itu dihati bukan di garisan2 buku.Itu manfaatnya kita menghafaz.Bile kita praktikkan doa yg kita telah hafal sesuai dgn tempatnya,maka hafalan doa kita itu bertambah mantap dan kita akan ingat selamanya dari menghafal tanpa amal,itu yg buat ilmu itu lari.

Contoh lagi..kalau baca kitab Muwatto'(hadis2 kumpulan Imam Malik ibn Anas),kita lalui hadis2 yg kita boleh amalkan dlm seharian kita.Misalannya,Hadis itu berkisahkan tentang apa yg Rasulullah baca ketika solat isyak iaitu surah At-tin,Maka kita hafalnya dan kemudian bawak dalam solat isyak kita...niat kita tiada lain kecuali mahabbahnya kita pada Rasululllah s.a.w.


4)Cari adab2 yang mudah utk diamalkan buat langkah yg pertama.


Habib Umar berkata:
'Kata seorang 'alim:Jika kamu menjaga adab2 masuk tandas saja,maka terzahirlah diwajahmu cahaya'.

Cube bayangkan,hanya dgn menjaga adab tika masuk tandas memberi cahaya pada wajah, bagaimana kalau kita mengamalkan adab2 yg lain???cahaya atas cahaya...(tapi niat kene betul k?jgn nak serikan muka..tapi buat sbb nak ikut Rasulullah s.a.w,nak jadi penyejuk mata buat Rasulullah s.a.w).

Kata Hikmah:
Bila kita dah amalkan ilmu itu...barulah terasa halawah(kemanisan) ilmu itu dan terasa begitu nikmat dapat mengamalkannya dan kepuasan yg sebenarnya.Dan itu semua tidak akan terjadi kecuali atas taufiqNYA.

5)Jadi banyakkanlah berdoa supaya diberi taufiq utk mengamalkan ilmu.


Rasenya cukup setakat ini tipsnya....


Ya Allah,Jadikan Kami Tolibul 'ilm yg menyejukkan mata dan hati Kekasih MU Rasulullah s.a.w

No comments: