Tuesday, February 08, 2011

Cinta dan Rindu Mesir


Bismillah Ar-Rahman Ar-Rahim.
Allahumma solli 'ala Sayyidina Muhammad wa 'ala alihi.


Sabda Rasulullah sollahu 'alaihi wasallam:

إنما الصبر عند الصدمة الأولى

Hanyasanya sabar itu pada kejutan yang pertama.

~Riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim.

Alhamdulillah...Sekarang alfaqir sudah selamat sampai di Singapura.Siapa sangka yang akhirnya pulang juga ke tanahair.Berbagai rancangan yang sudah dirancangkan apabila cuti nanti di Mesir...tapi RancanganNya mendahului rancangan saya.

Apabila mendapat berita bahawa semua wajib pulang ke Singapura kerana tragedi pemberontakan yang di Mesir ini,saya tidak dapat menerima hakikat...ucapan saya hanya "tidak mahu balik...".

Lupa bahawa yang menghantar saya pulang ke tanahair bukan manusia2 yang bertanggungjawab...

Tapi Dia yang menghantarkan saya pulang.

Mereka hanya sebagai tampilan Allah dalam melaksanakan ketentuanNya.

Saya terlupa disebalik kejadian ini semua adalah ketetapanNya.

Siapa saya untuk menginginkan suatu keinginan sedangkan saya hanya seorang hamba.

Seorang hamba hanya mengikut ketentuan Tuannya.

Seorang hamba tidak sepatutnya berlaku biadab apabila Tuannya sudah menetapkan sesuatu buat dirinya.

Malah,

Sepatutnya menerimanya dengan kerendahan diri dan menyerahkan sepenuh jiwa raganya untuk melaksanakan kemahuan Tuannya.

Ya Allah,
Seandainya Engkau ambil nikmat keamanan ini,
Kerana kecuaian kami dalam menuntut ilmu,
Dan ketidak ikhlasan kami dalam mengejar IlmuMu,
Maka ampunkan dosa-dosa kami...

No comments: