Tuesday, July 20, 2010

Mereka Undangan Allah

Bismillah Ar-Rahman Ar-Rahim.
Allahumma Solli 'ala sayyidina Muhammad wa 'ala alihi.


Firman Allah Ta'ala:

وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُولَئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ

Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi penolong bagi setengahnya yang lain; mereka menyuruh berbuat kebaikan dan melarang daripada berbuat kejahatan dan mereka mendirikan sembahyang dan memberi zakat, serta taat kepada Allah dan RasulNya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.

~Surah Al-Taubah:71

Sabda Rasulullah Sollahu 'alaihi wasallam:


فوالله لأن يهدي بك رجلاً واحداً خير لك من حُمر النَّعم
Demi Allah,dengan seseorang mendapat hidayah keranamu lebih baik dari seekor unta merah (puncak kekayaan orang arab).

~Riwayat Imam Bukhari.


Sabda Rasulullah sollahu 'alaihi wasallam:

من دعا إلى هدى كان له من الأجر مثل أجور من اتبعه لا ينقص ذلك من أجورهم شيئاً

Siapa yang mengajak kepada petunjuk,baginya ganjaran sama seperti yang mengikutnya,tidak dikurangkan dari ganjaran mereka sedikit pun.

~Riwayat Imam Muslim.


Lagi seminggu adik2 tahun 1 bakal tiba di Mesir.Batch kali ini adalah batch yang terbanyak iaitu dalam 50 orang.

Datang ke Mesir pertama kali adalah bagaikan bayi yang baru lahir dalam keadaan fitrah.Mereka tidak tahu apa-apa,blur,confuse, ikut-ikut dan sebagainya.Seniors yang bersama mereka yang akan membentuk dan mencorak mereka.

Setelah meningkat tahun demi tahun,memerhati keadaan sekeliling,betapa pentingnya tunjuk ajar itu sebelum ke Mesir kerana itu mencorak kita apabila disini.Terima kasih buat guru yang membimbing dan menunjukkan jalan ITU ; jalan ulama dan ilmu dan saya tidak pernah kesali memilih jalan itu.Alhamdulillah.Saya tidak akan kecapi kenikmatan yang sebagaimana saya perolehi sekarang ini kalau tidak kerana bimbingannya sebelum ke Mesir lagi.Jazallahu 'anhu khairal jazak!

Orang yang pertama yang membimbing kita disini adalah orang yang akan kita ikuti jejak langkah mereka.Jadi,hati-hati kepada senior-senior yang akan memimpin adik2 kita yang bakal datang nanti.Jangan kita menjadi sebab yang tidak baik kepada generasi akan datang,mewariskan cara kehidupan yang kurang sesuai sebagai penuntut ilmu As-Syarif.

Jadikan 1 misi utama dalam diri kita untuk menjadi SEBAB hidayah dan kebaikan buat orang lain!Ambil kesempatan ini untuk mendapat keuntungan saham akhirat yang berterusan.Adik2 yang bakal datang nanti adalah mereka yang Allah hantarkan kepada kita sebagai jalan mendekatkan diri kepadaNYA iaitu Dakwah!

Ya Allah,Jadikan kami pembuka kepada kebaikan dan penutup dari segala kejahatan...

No comments: