Sunday, March 01, 2009

~Beruntunglah Ghuraba'~



Zaman fitnah...

Apabila yang haq itu sudah menjadi samar2 dan yang batil pula seolah-olah itu adalah tindakan yang betul.Sehinggakan membuatkan kita tidak pasti samada tindakan yang diambil adalah haq atau batil.

Firman Allah s.w.t:

أَفَمَن زُيِّنَ لَهُ سُوۤءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَناً فَإِنَّ ٱللَّهَ يُضِلُّ مَن يَشَآءُ وَيَهْدِي مَن يَشَآءُ


Maka (fikirkanlah) adakah orang yang diperelokkan kepadanya amal buruknya (oleh Syaitan) lalu dia memandangnya dan mempercayainya baik kerana sesungguhnya Allah menyesatkan sesiapa yang dikehendakiNya dan Dia juga memberi hidayat petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNya...~Surah Al-Fater:8


Pada saat itu...bukan lagi pendapat 'orang ramai' sebagai neraca kebenaran tapi perlu pada HATI yang disirami dgn iman,ilmu dan taqwa.Allah dan Rasulullah sebagai rujukan utama BUKAN manusia selainnya.


عن وا بصة بن معبد رضى الله عنه ، قال : أتيت رسول الله صلى الله عليه وسلم ، فقال :( جئت تسأل عن البر و الإثم ؟) قلت : نعم ؛ قال : ( استفت قلبك ؛ البر ما اطمأنت إليه النفس واطمأن اليه القلب ، والإثم ما حاك في النفس وتردد في الصدر ، وإن أفتاك الناس وأفتوك )

رواه أحمد والدارميُّ بسندٍ حسن


Contoh...

Sering jadi kekeliruan definasi 'ikhtilat' yang berlaku antara perempuan dan lelaki.Bagaimana kita ingin mengetahui bahawa dalam satu majlis atau program itu etc. berlakunya ikhtilat atau tidak mengikut kehendak syara'?

Cuba bayangkan...

'Kalau Rasulullah ada pada ketika itu,bagaimana reaksi KITA dan reaksi Rasulullah sollahu 'alaihi wasallam sendiri ?'

Kita sendiri akan mendapat jawapannya apabila kita cuba bayangkan kehadiran Rasulullah pada saat itu.

Ataupun...

Jika tidak dapat membayangkan kehadiran Rasulullah s.a.w,Cuba hadirkan seorang ulama' yg paling disegani.Contoh,seorang mufti datang dan melihat perbuatan kita,bagaimana agaknya reaksi beliau?Adakah kita akan lakukan perbuatan yang sama pada saat kedatangannya itu dengan sebelumnya?

Jika kita merasa MALU dan terhenti seketika dengan apa yang dilakukan ketika itu,bermakna ia tidak mengikut syara'.

'Pada akhir zaman,berpegang pada ugama itu bagaikan menggengam bara api'


Jika kita dalam kebenaran,walau sesuatu tindakan atau pendapat itu menyalahi orang ramai,hendaklah kita berpendirian teguh,jangan mudah goyah.Dalam saat2 kita ingin menegakkan yang haq,sedang orang ramai tidak menyetujui pendapat atau tindakan kita,Kita kembalikan hal tersebut kepadaNYA.Kerana Dialah yang mengolak balikkan hati manusia.


Kita selalu terikut dengan suasana yang salah kerana 'TAKUT DENGAN MANUSIA'.Takut manusia kata begini begitu.Kalau mahu ikut redha atau kehendak manusia,memang TIADA PENGHUJUNGNYA!!!Sememangnya kita akan merasa lemah dengan keputusan 'asing' yang diambil tetapi TIDAK apabila kita membuatnya dengan mengembalikan diri kepadaNYA.

Masalahnya kita ini sering bergantung pada diri sendiri tanpa bergantung padaNYA.Dalam situasi yang terdesak dgn suasana,akhirnya kita terpaksa juga terikut dengan suasana yang salah itu.

Kalau kita bergantung kepadaNYA...

Dalam kita membuat keputusan itu,Kita akan pulang kepadaNYA,hati kita akan berbisik denganNYA:

'Ya Allah...Jika tindakan yang aku ambil ini adalah kerana Mu,kerana ingin menegakkan yang haq dan ingin menunjukkan bahawa perkara yang dibuat itu adalah salah,maka engkau teguhkan hatiku atas keputusan yang aku ambil walau orang ramai tidak menyutujuiku'.

Allah Berfirman:

يٰأَيُّهَا ٱلَّذِينَ آمَنُوۤاْ إِن تَنصُرُواْ ٱللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ

'Wahai orang-orang yang beriman, kalau kamu membela (agama) Allah nescaya Allah membela kamu (untuk mencapai kemenangan) dan meneguhkan tapak pendirian kamu
'.
[47:7]

Jika kita benar2 jujur dalam apa yang dilakukan...

Orang akan ikut keputusan kita BUKAN kita ikut keputusan orang,walau pada awalnya mereka tidak menyutujui,kerana yang mengolak-balikkan hati bukankah DIA?Jadi,Kenapa kita selalu merujuk selainNYA???

Firman Allah:

وَٱلَّذِينَ جَاهَدُواْ فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ ٱللَّهَ لَمَعَ ٱلْمُحْسِنِينَ


Dan orang-orang yang berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak agama Kami, sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami (yang menjadikan mereka bergembira serta beroleh keredaan) dan sesungguhnya (pertolongan dan bantuan) Allah adalah berserta orang-orang yang berusaha membaiki amalannya.
[29:69]

Sebenarnya urusan dengan Manusia ini MUDAH jika kita balikkan segala urusan itu kepadaNYA...


Kita ini sering risau atau fikir 'APA CAKAP ORANG' hingga terlupa 'APA CAKAP RASULULLAH' jika kita berbuat begini.



Muhasabah kembali...
'Dimanakah kita letakkan Rasulullah dihati KITA?'

No comments: