Sunday, November 23, 2008



~Adab Ilmu~


Kata Sheikh Yusuf AlQardawi :

'....Ilmu mesti diambil dari ahlinya.Setiap ilmu itu ade keahliannya.Ulama terdahulu mengingatkan kami:'la ta'khuzul ilm min suhufiy wa la qur'anan min mushafiy'
(jangan ambil ilmu di kitab2 dan AlQuran di mushaf).Mengambilnya dari orang yg alim dari yg alim dan orang yg alim itu mengambil dari yg alim dan begitu seterusnya.Mesti bersambung nasab.

Apa makna 'suhufiy'?Seorang yg belajar suatu ilmu itu dari kitab2 tidak dari masyayikh ilm(guru) dan tidak dari seorang yang dipecayai dari sudut keilmuannya.Kerana itu,kemungkinan seseorang itu salah memahami masalah dan tiada siapa yg memperbetulkannya.

Ulama terdahulu seperti Imam Ibn Hajar AlHaitumi..Beliau baca kitab karangannya at-Tuhfah dihadapan 300 penuntut ilmu dan mereka adalah para ulama'.Beliau baca perenggan demi perenggan dan mereka yang mendengar (iaitu dari golongan para ulama') memperbetulkannya.Dan ini adalah ilmu yang hakiki.

Manakala skrg ini,kita dapati sebahgian diantara mereka membaca kitab hadis kemudian menyangka mereka telah menjadi seorang yang berilmu.....'


Boleh lihat petikan kata2nya ini di Video Klip berikut:


Ya Allah,Kurniakan ilmu yang semakin banyak kami pelajari,semakin rasa kejahilan dan kehinaan diri...

No comments: