Saturday, May 03, 2008


~Mesir Gedung ilmu~

Teringatkan kata ustazah ana:
'Di mesir,niat saja nak belajar apa,insya Allah ditemukan jalan'.

Dan itulah keistimewaan Cairo,Mesir.Memang betullah kenyataan itu.Teringat dulu…diri berniatlah mahu talaqi kitab feqh dgn sheikh.Terus,apabila sudah ditunjukkan olehNYA maklumat2 tentang pengajian2 Feqh yg disediakan…sampai pening dibuatnya.Banyak sangat…dah tak tahu pulak nak pilih yg mana satu.Cume hanya MAHU atau TIDAK saja.

Selain dari itu...

Guru mentor ana (ke mesir),memberi saranan kepada ana:Baik kalau anti dapat belajar dgn sheikh ini,’belajar orangnya dulu sebelum belajar ilmunya.

Ana tidak mengenali shkh tersebut cume diberitahu kepada ana bahwa Beliau tinggal berdekatan dgn daerah kawasan dimana ana tinggal.Dan ana memang tidak tahu langsung bagaimana utk dapatkan maklumat tentang pengajian yg diadakan oleh skhh tersebut.Cume hanya letakkan harapan,moga Allah tunjukkan jalan.

Masa terus berjalan… suatu hari tika sedang menyalin jadual pengajian lain dari teman ana,bersebelahan apa yang sedang disalin itu,ditulis nama skhkh yang sedang ana cari2 itu.Subhanallah…Sudah tak terkata lagi betapa syukurnya ketika itu.Bile difikir2kan…memang pelik…suatu yg kita tak terfikir bagaimana untuk mendapatkannya…tapi atas BantuanNya,Segalanya boleh terjadi.Yang penting, pergantungan kita terhadapNya dan sangkaan baik kepadaNYA...


Kesimpulannya:
-Tanamkan niat2 yg baik dalam menuntut ilmu

-DIA hanya jalan keluar bagi segala kebuntuhan

-Berbaik Sangka denganNYa

-Perlu guru untuk sampai ke jalanNYA

-Duduk bersama dengan para ulama bukan hanya setakat kita mengambil ilmunya,tapi kita mengambil akhlaknya yg rabbani.Oleh itu,perhatikan akhlaknya dan insafi akan diri sendiri yang terlalu jauh dari adab2 Rasulullah s.a.w.

Ya Allah...
Mudahkan jalan2 kami dalam menuntut ilmu,
Kurniakan kami taufiq dan istiqamah untuk menghadiri taman2 syurga yg Engkau telah hadirkan di dunia ini,
Bantu kami untuk menjadi hamba2 yg bersyukur dengan apa yang Engkau telah bentangkan buat kami di Mesir ini,
Kami Hamba2MU yang Lemah YA ALLAH...

No comments: