Saturday, July 02, 2005

...Imam Bukhari...

Imam Bukhari seorang yg terkenal dgn sifat waraknya dan mempunyai peribadi yg tinggi.Beliau tidak gemar dgn kedatangan raja2/gabenor kepadanya.

Sehinggakan pada suatu hari 2,raja di negeri bukhara memintanya supaya datang ke rumahnya(raja) supaya anak2nya mendengar hadis2 daripada beliau.Dengan sikapnya yg berani,beliau enggan dan menolak permintaan tersebut sambil berkata:Ilmu datang ke rumahnya?!

kemudian raja itu pun cuba menahan orang2 dari mendengar hadis2nya,tetapi tidak berjaya.Maka beliau pun mengusir Imam Bukhari dari negeri bukhara.

Pengajaran dari kisah tersebut:

-Kata Imam Ahmad:Ilmu itu didatangi dan tidak datang pada seseorang.
Maksudnya:kita perlu cari dan datang pada ilmu itu bukan ilmu datang pada kita.

-Kalau guru yg datang ke rumah orang yg ingin belajar,ia menunjukkan bahwa mereka(guru dan pelajar)itu telah menghina ilmu.

-Cuba kita lihat tren masa kini.Kian ramai Ibu bapa yg mencari tutor utk datang ke rumahnya untuk mengajar anak2nya.Alasan yg diberikan mereka 'budak masih kecil...'Sebenarnya boleh saja mrk hantar dan ambil anak tersebut kalau mrk ni betul2 hendakkan ilmu tersebut.Kalau Ibu bapa yg menghormati guru i2,mrk tak kisah hantar ambil anak mrk asalkan jangan sampai guru itu dtg ke rumahnya.

Muhasabahlah diri sendiri...

No comments: