Saturday, March 12, 2005

Coke Ada Alkohol??!!

Penulis ini menulis dlm emailnya:

Saya memang tidak ragu perkara ini. Di universiti kami pernah membuat kajian kes berkenaan bagaimana menggunakan strategi pemasaran Coke Ada Alkohol Saya memang tidak ragu perkara ini.Di universiti kami pernah membuat kajian kes berkenaan bagaimana menggunakan strategi pemasaran untuk menembusi pasaran antarabangsa.Buku yang diterbitkan oleh prentice hall(international marketing) membincangkan secara teliti berkenaan bgm kejayaan coca-cola mengadaptasikan produk untuk memasuki pasaran asia.

Dinyatakan secara jelas di situ bahawa kandungan alcohol didalam coke yang berada di pasaran eropah dianggarkan 20%.bagi negara islam seperti malaysia, indonesia dll peratus alkohol ini dikurangkan kepada 5% dengan alas an untuk melepasi halangan agama tetapi tetap ia perlu diletakkan untuk mengekalkan rasa asli
coke.W/bgpun ia ditulis sebagai bebas alkohol untuk melepasi
halangan pasaran di negara tersebut.

Untuk pengetahuan juga hanya coke yang dibuatdan dipasarkan di Arab Saudi dan Pakistan sahaja yang benar2 bebas alkohol kerana halangan undang2 di negara tersebut terlalu ketat.Perlu juga dinyatakan disini bahawa coke yang dijual bersama hidangan di restoran makanan segera ditambah kuantiti alkoholnya kepada 8%.Sebab itu jika anda merasa coke yang didapati di Mc Donald adalah lebih pahit dari yang dijual secara botol.

Sebelum ini saya cuba menghebahkan kepada kawan-kawan tetapi selalunya ramai yang tidak percaya. ini sebagai respone kepada kenyetaan ini dan sebagai melepaskan tugas saya untuk memberitahu.harap kita semua sedar.sekian.

*Petikan dari fowarded email

1 comment:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.