Friday, March 04, 2005

..Jangan tinggalkan aku...

Waktu engkau kanak2, kau laksana kawanku sejati
Dengan wudu' aku disentuh dalam keadaan suci
Aku dipegang, dijunjung, di atas rehal aku dipelajari
Aku dibaca dengan kuat atau perlahan setiap hari.

Sekarang engkau dewasa...kau tak berminat lagi...
Apakah aku...hanya untuk kanak2 yang belajar mengaji ?
Sekarang aku disimpan hanya sebagai perhiasan
Atau....dibuat tangkal untuk menakutkan hantu syaitan

Aku tersingkir, dibiarkan kesendirian dalam kesepian
Di atas almari, di dalam laci, aku dipendamkan.
Dulu...pagi2...surah2ku engkau baca beberapa halaman
Sekarang...sambil minum kopi...engkau baca Berita Harian

Masa lapang..engkau membaca sastera karangan manusia
Sedangkan ayat2ku datang dari Tuhanmu Yang Maha Perkasa.
Waktu malam engkau nongkrong di depan TV
Menonton pertandingan bola dan lakonan TV Three

Di depan komputer berjam-jam engkau duduk
Masa berlalu...aku menjadi buruk dalam gerobok
Mengumpul debu diselaput abuk.

Apakah suratkabar, TV, computer, dapat memberimu hikmat
Bila engkau di kubur kesendirian menunggu kiamat
Engkau didatangi pemeriksaan oleh para malaikat
Hanya dengan ayat2 Tuhanku engkau dapat terselamat.

Sekarang engkau begitu leka membuang peluang...
Setiap saat berlalu...kuranglah baki umurmu...dan kubur sentiasa menunggu
Engkau bisa kembali kepada Tuhanmu bila-bila waktu
Apabila malaikat maut mengetuk pintu.

Kalau aku dibaca selalu dan dihayati...

Di kubur nanti....
Aku datang sebagai pemuda tampan membantu engkau membela diri
Peganglah aku lagi . .. bacalah aku setiap hari

Kerana ayat2ku adalah dari Tuhan Yang Maha Mengetahui
Yang disampaikan oleh Jibril kepada Nabi.
Keluarkanlah aku dari almari...sentuhilah aku lagi...
Jangan aku dibiarkan sendiri....

*petikan dari fowarded email

No comments: