Sunday, August 01, 2004

10 Sifat mulia anjing yg patut ada pd seorang penuntut ilmu pd pandangan Hasan AlBasri(1)....

1) sentiasa lapar,dia jarang makan sampai kenyang.Sifat ini adalah sifat org yg soleh;perut jgn terlalu kenyang.

2)Tidak mempunyai tempat yg tetap.Dia selalu berpindah randah mengikut keperluannya.Sifat ini adalah org yg bertawakkal kpd Allah S.W.T

3)Tidak Tidur diwaktu malam,melainkan sikit saja.Dia selalu berjaga-jaga.Sifat ini sama seperti Sifat org yg cinta kpd Allah.Sentiasa renggang punggungnya dari tempat tidur krn bermunajat kpd Allah.

4)Jika anjiang mati,dia tidak ada bararang yg diwariskan dan tidk pula yg mewaris.Sifat ini adalah hamba2 Allah yg zuhud.

5)Tak Suka meninggalkan tuannya,tdk merajuk atau melarikan diri dari daripadanya sekalipun dipukul atau dimarah.Sifat ini adalah tanda2 yg dimiliki oleh para murid yg siddiqin yg sedang belajar kpd gurunya.Tidak marah dan merajuk walaupun dia diuji dgn berbagai ujian.

*Dipetik dari nota kuliah yg diberikan Ust Riduan Tee di Madrasah Aljunied Al-Islamiah

Sambungan seterusnya...5 lagi sifat mulia anjing dlm episode(2)

3 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum.nak tanya.semua perkara yang hukumnya haram, kalu dibuat, mendapat dosa. Adakah semua perkara yang berdosa, hukumnya haram? Boleh tak dosa dan haram dipisahkan? Ada tak perkara yang dosa saja, tapi tidak haram disisi Allah?
-fadhilah

Pendahaga Ilmu said...

OK..fadillah..pasal haram tu,kene rujuk balik pada ta'arif hukum haram.taarifnya:bila kita melakukan sesuatu yg haram itu,kita mendapat dosa atas perbuatan kita tu dan mendapat pahala pula bila kita meninggalkannya.Dosa pula suatu ganjaran yg buruk.so there are 2 different things here.harap fadhillah berpuas hati dgn jawapan yg diberikan.

Anonymous said...

Sukran kak Halimah
-fadhilah