Saturday, June 05, 2004

........WASIAT RASULULLAH.....

Abu Hurairah radiyallahu 'anhu berkata:

Rasulullah s.a.w. berkata :"Tengah jalan bukanlah bagi wanita"....Dlm wasiat ini,beliau berwasiat kpd para wanita Muslimah agar mrk berlalu di tepi dan tidak di bahagian tengahnya.

Ini krn..selagi mereka berjalan ditengah2 jalan, seolah2 mereka mempamerkan diri mereka kpd umum dan mengundang perhatian kaum laki2, sehingga kehormatan dirinya menjadi merosot..dan jika mereka melalui bahagian tepi jln,mereka akan mengurangkan pandangan kaum laki2 yang tertuju kpdnya dan tidak menimbulkan keragu-raguan tentang kehormatan dirinya. apalagi kalau ia keluar dari rumah dengan memakai hijab, berlalu dengan cara yang terhormat dan menghindari hal2 yg menimbulkan kesalahfahaman..

Maksud wasiat ini tidak seperti diduga kaum muslimah,iaitu utk mengikat aktiviti wanita mengurangi keberadaannya.Tetapi yg dimaksudkan ialah mengatur wanita semasa keluar dari rumahnya. Pada pokoknya, wanita harus berada di rumah,mengatur urusan rumah tangga dan tidak keluar kecuali untuk suatu keperluan. Sekiranya dia bekerja,maka dia harus bekerja dlm lingkungan yg mmg dimubahkan oleh syariat yg hanif,iaitu urusan2 yg mmg khusus bg wanita.

No comments: